Pensionärsföreningen Ettan

Konstrunda i Mänttä

21.09.2016 kl. 10:18
Ettorna reste i september till konstens Mecka och stiftade närmare bekantskap i museet Gösta med bl.a. äldre europeisk konst, finländsk konst från guldåldern samt en utställning av modern brittisk konst.

Apotekaren från Tammerfors, som lade grunden till träförädlingsindustrin vid Mänttä fors och brorsonen från Jakobstad, som förde arvet vidare – Gustaf Adolf och Gösta Serlachius – var förutom brukspatroner, stora konstmecenater. Serlachius konststiftelse och museerna Gösta och Gustaf spinner vidare på mecenaternas digra samling av konstverk samt herrarnas forna intresse för bildning, kultur och konst, speciellt bildkonst.

Ettorna reste i september till konstens Mecka och stiftade närmare bekantskap i museet Gösta med bl.a. äldre europeisk konst, finländsk konst från guldåldern samt en utställning av modern brittisk konst. Den serlachiuska örnens vingslag kunde vi tydligt förnimma i museet Gustaf.

Körsbärsmadonnan, en sensuell nyligen restaurerad målning från 1500-talet, hade vid sidan om fotografier av barn, som utstrålade samma sensualitet – en mycket berörande och andäktig upplevelse.

Britanniens högt uppskattade konstnär Mark Wallinger bidrog med Ecce Homo, som 1999–2000 stod staty på Trafalgar Square och manade nyårsfirarna att ”Se människan”, såsom Pontius Pilatus på Golgata en gång i tiden. Marks serie av tvåmanshöga, med bara händerna närapå symmetriskt utförda ”bläckplump”målningar lämnade mycket utrymme för tolkning av själens vindlande gångar. Och hästarna, den ena vit och den andra svart som skuggan, utförda i 3D-teknik, symboler för hästsport, rävjakt och Derbylopp, var en kopia av Marks egen häst.

Akseli Gallen-Kallela med sina 180 målningar i konstsamlingen, var patronernas främsta skötebarn. Utställningen ”Modellen och den galne bildmakaren” visar bl.a. Akselis målning av husbonden på Ekola torp i närheten av Mänttä. En naken Eerikki sitter utanför bastun och filosoferar. Den fiktiva texten om torparens syn på bildmakaren återges bredvid tavlan.

Mecenaterna, ”pappersdjävulen” Gustaf och ”pappershjärtat” Gösta har gett upphov till Nordens största privata konstsamling och Serlachius konststiftelse förvaltar arvet väl. Den nya paviljongen för nutidskonst och temporära utställningar öppnades 2014. Stiftelsen kompletterar dessutom konstsamlingen med inköp av äldre konst samt även verk av nutida målare.

Birgit