Pensionärsföreningen Ettan

Börja använda Zoom

Under de två senaste åren har SFP:s it-projekt ordnat it-träffar på Zoom nästan varje vecka där pensionärerna har kunnat lära sig nytt om datorer, smarttelefoner, surfplattor och olika tillämpningar. 

Ettan har hållit några möten som videomöten på grund av pandemin och det kan bli fler distansmöten i framtiden.

En annan användning för videoverktyget Zoom är den individuella it-handledning som Ettan erbjuder sina medlemmar.

Här är anvisningar för i ett nötskal för hur går med i ett videomöte med Zoom:

Gå med i ett Zoom-möte

Ladda ner Zoom-appen på en dator 

Ladda ner Zoom-appen på en smarttelefon eller surfplatta

Mötesinställningar


Gå med i ett Zoom-möte

Klicka på den länk som mötesorganisatörer har skickat till dig. Zooms webbsida öppnas. Välj sedan ett av följande alternativ:
1. Klicka på "Launch meeting" om du har laddat ner Zoom-appen.
2. Klicka "Download Now", eller from App Store eller Google Play.
3. Klicka på "Join from Your Browser" om du inte vill använda Zoom-appen*.

*) Om du använder Safari måste du använda Zoom-appen.

Till början


Ladda ner Zoom-appen på en dator

Det lönar sig att ladda ner Zoom-appen på din dator i lugn och ro i god tid innan mötet.
Ladda ner appen här.

Till början


Ladda ner Zoom-appen
på en smarttelefon eller surfplatta

För att använda Zoom på din smarttelefon eller surfplatta behöver du ladda ner appen. Välj App Store om du har en iPhone eller iPad. Välj Google Play-butiken om du använder en Android-telefon eller surfplatta.

Till början


Mötesinställningar 

När du har kommit till Zooms webbplats klickar du på "Launch Meeting" för att gå med i mötet.

Klicka sedan på "Join with Computer Audio". Alternativt kan du testa högtalare och mikrofon genom att klicka på "Test Speaker and Michrophone".

Knapparna i verktygsraden från vänster:
1. Stäng av och öppna högtalare och mikrofon.
2. Stäng av och öppna kameran.
3. Visa de övriga mötesdeltagarna.
4. Chatta med alla eller enskilda mötesdeltagare.
5. Dela skärmen om du har beviljats tillstånd att göra det.
6. Banda sändningen.
7. Markera eller tyck till.
8. Lämna mötet.

Till början